Dongshan – De komende vijf weken bespreken we de beroemde “vijf rangen” van de Chinese Zenmeester Dongshan Liangjie (807–869). Hij wordt beschouwd als een van de grondleggers van de Caodong-school, die later in Japan bekend werd als de Sōtō-school.
Dongshan wordt samen met zijn leerling Caoshan Benji (840–901) gezien als de mede-oprichter van de Caodong-school. De naam “Caodong” combineert hun namen: Cao (Caoshan) en Dong (Dongshan). De school ontwikkelde zich als een unieke stroming binnen het Chinese Chan-boeddhisme.
De leer van Dongshan
Dongshan benadrukte een subtiele benadering van verlichting, gebaseerd op het idee van non-dualiteit en het integreren van de absolute en de relatieve werkelijkheid. Hij introduceerde de beroemde “Vijf Rangen”, een model dat de relatie tussen het absolute en het relatieve beschrijft. Dit werd een kernprincipe van de Caodong-school.
(Objectloze) Meditatie:
Dongshan legde sterk de nadruk op zitmeditatie (later bekend als zazen) en een kalme, contemplatieve benadering van verlichting, die de basis vormde voor de latere Sōtō-traditie in Japan.
De relatie tussen Dongshan (807–869) en Dogen (1200-1253)
Via de leerlingen van Dongshan, met name Caoshan, verspreidde zijn onderricht en legde hij de fundering voor de Caodong-school. Dōgen (1200 – 1253) reisde in 1223 naar China en kwam in contact met de Caodong-traditie via zijn leraar Tiantong Rujing (1163–1228). De essentie van Dongshan’s leer over stille verlichting en zazen werd door Dōgen naar Japan gebracht.
Ik was er nog lang niet aan toe
Nu ga ik alleen;
Ik kom ‘het’ overal tegen.
Nu ben ik het,
en ben ik het niet.
Op deze manier begrijpen,
Ik kan zijn zoals ik ben.
Ming Zen Centrum is lid van de Boeddhistische Unie Nederland